Friday, March 6, 2009

Cinta Jangan Kau Pergi 2

Ayah dan emaknya apabila tahu menantu mereka telah pergi meninggalkan dia,mereka hanya mampu mengeluh.

"Ayah dah jangka perkara ini akan berlaku.Wanita mana yang sanggup dimadukan.Shafikah tu, ayah lihat tiada kekurangannya.Tapi dengan Rina juga yang kau kejar.Kini Shafikah dah tiada.Mana kau nak cari dia?"luah ayahnya,Encik Arif sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.Kesal dengan sikap anaknya,

"Mak sedih sangat tak dapat jumpa Shafikah buat kali terakhir sebelum dia pergi.Sekurang-kurangnya mak dapat nasihatkan dia.Kadangkala mak rasa biarlah dia pergi.Selama ini dia dah tanggung banyak penderitaan.Dan kau pulak,dah tambah penderitaan padanya dengan berkahwin lain,"kata maknya,Puan Kalsom sambil mengesat air matanya.
"Ayah tak tau apa yang Rina tu ada sampai kau lupa pada Shafikah.Memanglah dia berpelajaran tinggi.Muka boleh tahanlah tapi kurang budi bahasa.Kami ni orang tua hanya pentingkan kebahagiaan anak-anak.Dulu masa kau mengadu Rina tinggalkan kau,ayah rasa bersyukur kerana ayah dan mak berhasrat nak kahwinkan kau dengan Shafikah.Dia pun yatim piatu.Sepanjang yang ayah kenal dia,Shafikah itu memang baik.Masa dia kerja di kilang ayah dulu pun,ayah perhatikan dia seorang yang gigih,tak jemu berusaha.Kau pulak sia-siakan dia dengan kahwin lain,"kata Encik Arif dengan nada kesal.

"Tapi Ika benarkan saya kahwin dengan Rina.Memang saya sayangkan Ika tetapi Rina yang terlebih dahulu saya cinta.Memang Ika telah banyak berkorban untuk saya tetapi saya rasa hidup saya perlukan cinta.Bila Rina tinggalkan saya,saya rasa seluruh kehidupan saya gelap.Kehadiran Ika hanya pengisi hidup saya.Saya tak cintakan dia tetapi saya sayangkan dia,"luah Azhari mempertahankan dirinya.

"Mak pun tak tahu nak cakap apa lagi kerana mak rasa Shafikah itu sangat padan dengan kau.Tetapi bila kau buat macam ni,mak rasa kecewa dengan kau.Mak bersalah kerana membiarkan Shafikah berkahwin dengan kau.Sekurang-kurangnya mak masih dapat berjumpa dengan Shafikah.Kini dia dah tiada,mak rasa sunyi kerana tiada sesiapa nak melayan dan temankan mak lagi,"ujar Puan Kalsom.

"Yelah mak,saya pun menyesal.Saya suruh dia berhenti kerja supaya dapat menumpukan sepenuh perhatian pada rumah tangga.Hidupnya hanya di rumah ini dan rumah mak.Dia tak ramai kawan,saudara mara pun semuanya jauh diperantauan.Saya pun tak tahu nak cari dia lagi di mana?"Azhari menundukkan mukanya.Dia kesal dengan sikapnya yang hanya mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan tentang hati Shafikah.

Encik Arif hanya melihat anak dan isterinya.Dia pun tidak tahu nak cari Shafikah dimana lagi.Johor Bahru ni pun dah cukup besar.Belum cari satu Malaysia lagi.Azhari pun dah pergi ke merata-rata tempat.Kelantan,Penang,KL, dan boleh kata seluruh Semenanjung Malaysia ni mereka anak beranak telah pergi demi mencari Shafikah.Tetapi Shafikah tetap tidak ditemui.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Shafikah sedang menelaah di library dengan Akma.Tetapi Akma sedang berada di kafeteria.Lapar katanya.Tiba-tiba,bunyi hentakan buku dihadapannya.Shafikah mengangkat mukanya perlahan-lahan.Dilihat dihadapannya Farah dengan muka merah padam sedang merenung tajam ke arahnya.

"Hei perempuan.Kau dengar sini baik-baik.Berani kau berbaik-baik dengan Adli.Disebabkan kau Adli taknak berjumpa dengan aku lagi.Muka takdelah lawa sangat.Ape yang Adli pandang kat kau pun aku tak tau.Pakai tudung plak tu! "kata Farah dengan nada mengejek.

Shafikah hanya memandang sahaja muka Farah.Malas mahu dilayan perempuan tu.Bukan aku ada apa-apa hubungan dengan Adli.Buat apa aku nak layan.Biarkan saja perempuan ni.Dah penat cakap nanti,dia pergilah tu.Tetapi dia hanya bercakap dalam hati.

"Shafikah,aku bagi kau warning,kalau aku nampak lagi kau dengan Adli,taulah apa nak aku buat.Perempuan tak sedar diri!Kalau dah tak laku buat cara tak laku, tunang orang pun kau nak rampas.Macam dah takder orang lain," Farah terus berlalu selepas mengucapkan kata-kata hinaan kepada Shafikah.

Shafikah hanya terdiam.Terperanjat dengan kata-kata Farah itu.Aku yang tak sedar diri ker dia yang terlupa siapa dirinya.Dahlah datang tak diundang.Marah tak pasal-pasal.Aku taulah dia tu tunang Adli.Tapi itukan hak Adli,nak berkawan dengan siapa sahaja. Mungkin Farah tidak tahu sebenarnya Adli adalah adik iparnya.Shafikah hanya menggeleng-gelengkan kepalanya dan terus menyambung pembacaannya yang terganggu dengan serangan daripada Farah.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ketika duduk di bangku rehat yang menghadap tasik universiti.Shafikah teringat kata-kata Adli minggu lepas.

"Adli rasa nak putus tunanglah," kata Adli perlahan sambil tangannya melontar sebiji batu ke dalam tasik.

"Hah!Kenapa?Korang kan dah lama kawan.Baik Adli fikir baik-baik.Adli patut bagi peluang pada Farah.Mungkin dia tak menyedari kesilapannya yang terlalu mengongkong Adli.Hai,siapa tak sayang tunang,"nasihat Shafikah.

Adli selalu mengadu padanya Farah dah lain sekarang.Dahulu sebelum mereka belum bertunang,Farah dirasakan serasi dengannya.Tidak cemburu buta,penyayang dan paling penting memahami serta menerima dirinya seadanya.Farah anak tunggal.Mungkin dia biasa dimanjakan.Tidak boleh salahkan Farah seratus peratus,Farah tidak tahu apa hubungan Adli dengan Shafikah.Kalau orang lain di tempat Farah pun akan melakukan perkara yang sama.

"Tapi dia lain lah sekarang Fikah.Semua dia nak tau.Kadangkala lepak-lepak dengan member pun dia tak bagi.Hak privacy Adli pun dah tak jadi privacy.Sometimes, kita perlukan masa untuk bersendirian.Takkan setiap masa nak bersama dengan dia je.Adli pun nak berkawan juga.Nak buat study group kalau ada sorang perempuan jadi ahli kumpulan pun dia marah.Jalan dengan member perempuan nak pergi kuliah pun,boleh buat kami bergaduh berhari-hari.Ishh,Adli dah tak tahan lagi, Fikah,"kata Adli dengan emosi.Mukanya nampak merah lepas menuturkan kata-kata itu.

Shafikah tau Adli marah dan kecewa tetapi Adli perlu tahu Farah berbuat demikian kerana sayang.Cemburukan tandanya sayang.Tetapi cemburunya tidak bertempat. Rasanya kalau diperjelaskan sebaik-baiknya masalah yang melanda hubungan mereka,rasanya masalah akan selesai.

"Fikah tahu,Adli kan pernah cerita.Tapi maybe dia takut kehilangan Adli.Sebab tu dia buat macam tu.Adli kan handsome.Manalah dia tak risau.Lagi Adli dengan Farah kan dah bertunang.Sebab tu dia bimbang Adli cari lain,"pujuk Shafikah lembut.Berharap agar Adli termakan dengan kata-katanya.

"Entahlah Fikah,Adli pun tak tahu nak buat macam mana.Hati memang sayang tetapi kalau kepercayaan dia terhadap Adli dah hilang.Adli rasa tiada gunanya kami meneruskan hubungan ini.Adli bimbang kalau cemburunya itu melarat,nanti entah siapa-siapa yang diserangnya.Adli dah cuba mengelakkan diri daripada bercakap dengan budak perempuan lain.Tetapi mereka yang minta tolong daripada Adli.Takkan Adli nak tolak kot,kita kan sama-sama belajar.Apa yang kita tahu tuh,kongsiler dengan member-member.Barulah dapat keberkatan ilmu,"jelas Adli.

Shafikah hanya mendiamkan diri.Kalau Farah tidak sanggup berkongsi Adli dengan perempuan lain tetapi lain bagi dirinya,demi Azhari dia rela berkongsi kasih dengan Rina.Susah untuk memahami hati sesama perempuan.Benarlah kata orang,rambut sama hitam hati lain-lain.Mungkin Adli tidak akan berfikir panjang jika dia mengetahui Farah telah menyerang dirinya tadi.Dia selalu memikirkan tentang orang lain tetapi dirinya yang dalam kesedihan tiada siapa ingin berkongsi dengannya kecuali Akma.

Bila mengingatkan Azhari,seketika dirinya hanyut di lautan sendu.Arghh..aku perlu tabah demi mengharungi hidup ini,kata hatinya.Tetapi aku rindukannya.Dia suami aku.Hati dan cintaku hanya miliknya biarpun dia menduakan ku.
Shafikah terus terpaku di bangku depan tasik,melayari kisah lampau hidupnya.

No comments:

Post a Comment